מרגש:

ראש ישיבת פוניבז הגרב"ד פוברסקי נישק את ידו של החקלאי שומר השביעית

במעמד חתימת שותפות שנערך ע"י 'קרן השביעית' במושב חמד ראש ישיבת פוניבז הגרב"ד פוברסקי נישק את ידו של החקלאי שומר השביעית

הערכתם העצומה של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א לחקלאים גיבורי הכח שחרף כל הניסיונות, שומרים על שמיטה כהלכתה היא מן המפורסמות, אלא שבשבוע שעבר הדבר קיבל ביטוי מרגש ויוצא דופן. האירוע המיוחד התרחש במעמד של קרן השביעית במושב חמד שבו גר יוסל'ה קוך ובנו אביחי ממושב תקומה, משפחת חקלאים גיבור כח המשביתים את מטעי הזיתים והמלפפונים שלהם בשנת השמיטה הבעל"ט.

את המעמד פתחו חבר הנהלת קרן השביעית ראה"ע בני ברק הרב אברהם רובינשטיין שהודה לראש הישיבה על המאמץ הרב שהקדיש למען הנושא החשוב. מנכ"ל קרן השביעית הרב בנימין כהן הודה גם הוא נרגשות לראש הישיבה על כך שהטריח עצמו לבוא חרף כל הקשיים.

נגן וידאו

במהלך מעמד חתימת השותפות שהתקיים בלב מטע הזיתים ראש הישיבה סיפר לנוכחים סיפור מתקופת שהותו בלבנון. "אני באתי ארצה בשנת תש"א. בניסים ברחנו מרוסיה, דרך טורקיה, משם הגענו ללבנון, ובשבת היינו בביירות במלון. בעל המלון חשב, מה הוא ייתן לרבנים, מה הוא ייתן להם כיבוד? הוא הביא צלחת עם זיתים. זה היה זיתים שחורים. עשינו ברכה בורא פרי העץ, ושהחיינו, ובלענו את זה. כמעט שהתחלנו להקיא… אכלנו את זה עם הגרעינים וזה היה מר מאוד. הרב מישקובסקי, הוא היה שם ראש הקבוצה, והוא אמר – הולכים להרעיל אותנו. הוא פנה לבעל המלון ושאל אותו מה הוגש לאורחים. בעל המלון התנצל ואמר, לא ידעתי, אצלנו זיתים כאלה זה תענוג".

ראש הישיבה המשיך את הסיפור, על ההגעה לאחר מכן מלבנון ארצה. "אחרי שהיינו בלבנון נסענו באוטובוס לחיפה. אבל בדרך עצרו אותנו. מסתבר שהאנגלים ששלטו אז בארץ קיבלו ידיעה מודיעינית שעל האוטובוס נמצא מרגל רוסי בשם שפירא. מדובר היה בר' אריה שפירא, יהודי צדיק, מלאך ממש. מדובר באביו של ר' משה שמואל. לקחו את כולנו למעצר היינו עצורים כל הקבוצה עשרה ימים בעתלית, עד שהוציאו אותנו, בנס".

מרן ראש הישיבה נשא דברים נוספות אודות חשיבות מצוות השביעית. "אנחנו יודעים ששביעית היא שבת הארץ, כי כך כתוב בתורה. אבל מה זה שבת הארץ? היא רוצה מנוחה. הקרקע גם כן צריך לנוח. וזה מרמז עלינו ששביעית מיועד שכל שומרי השבת, זה יהיה השבת שלהם. בשבת אנחנו לא עושים מלאכה. מה זה שבת? קודש קדשים. בשבת אנחנו מלאכים. אז רוצים שהשנה הזאת, ביחוד עבור החקלאים שעבדו בשבע השנים האחרונות, הם יוכלו לנוח, ולעסוק ברוחניות, ממש כמו בשבת".

לאחר מכן נשא דברים המרא דאתרא הגאון הגדול הרב אהרון בן ציון קורנפלד שליט"א. "כל המושב זכה היום להתרומם עם בואו של הגאון מרן ראש הישיבה למקום כאן, למושב חמד. העובדה שמרן ראש הישיבה הטריח עצמו להגיע לשדהו של שותפו, היא מיוחדת במינה. מקובל הוא שהשותף בא לראש הישיבה, לכבד את כבוד התורה, בא אליו הביתה ועושה את השותפות, וכאן אנחנו רואים להפך.

"אלא שראש הישיבה בא להשכיל אותנו בינה. אותנו, את כל המקום, ולהודיע קבל עם ועדה מהי מצוות השמיטה, ומהו הערך הגדול והזכות המיוחדת של גיבורי כח עושי דברו. היום הזה נקבע מהו הערך של שמיטה ומהו הערך של שומרי השמיטה".

החקלאי יוסל'ה קוך אמר לנוכחים בהתרגשות כי הוא שמח וגאה על המצווה שנפל בחלקו וחש את הקדושה העצומה, ואמר כי הוא מזמין כל הציבור לקטוף את היבול בשנת השמיטה מאחר זה הפקר גמור. החקלאי וראש הישיבה חתמו על כתב השותפות המיוחד שמקנה שותפות מלאה בשמירת מצוות השמיטה.

אולי יעניין אותך גם: