אברהם בן חמו, זיקים:

דורות גיבורים מבורכים

עשור שנים חלף לו ביעף, מאז הימים האיומים של ההתנתקות מגוש קטיף, אבל למשפחת בן חמו הכל נראה כאילו קרה אתמול. חיים שלמים שהתקפלו בהניף החלטה ממשלתית לתוך מזוודות וארגזים, זיכרונות מימים טובים ונופים מרהיבים שנדחסו לתוך הלב פנימה ושלווה שהתנפצה לה.

עשור שנים חלף לו ביעף, מאז הימים האיומים של ההתנתקות מגוש קטיף, אבל למשפחת בן חמו הכל נראה כאילו קרה אתמול. חיים שלמים שהתקפלו בהניף החלטה ממשלתית לתוך מזוודות וארגזים, זיכרונות מימים טובים ונופים מרהיבים שנדחסו לתוך הלב פנימה ושלווה שהתנפצה לה.
הם לקחו איתם מה שיכלו והותירו מאחור מה שהיה פעם בית, קירות וחצר. קיבוץ זיקים, ממש על גבול עזה, במקום שהים נושק לשמים ולשדות, קיבל אותם בזרועות פתוחות ובאחוות חברים. ושם, קרוב אל הגלים, לא רחוק מהמקום שהיה פעם ביתם, הם ניסו לבנות להם בית חדש, חיים חדשים ועתיד אולי מזהיר יותר ויציב יותר.

הניתוק מהאדמה

מהכא להתם, ובטרם שמו ליבם שהימים מתחממים ומתקררים ברוטינה קבועה, והחודשים חולפים במרוץ מסחרר, עמדה בפתח כבר שנת תשס”ח, שנת שמיטה.
אברהם בן חמו, הוא יהודי טוב ומאמין. למרות כל הלחץ, הטרדות וטרחת המעבר, חשקה נפשו לשמור את השמיטה. הוא היה עסוק עדיין יחד עם בניו בהקמת הבית ובגידור שטחי החקלאות שהקים מחדש, וכשסיים לבנות את החממות, כבר הדליקו עם ישראל נרות חנוכה בחלונות.
אברהם החליט לשמור את מה שנותר משנת שמיטה ולא להתחיל לעבוד בחממות ובשדות החדשים, עד שתיגמר השנה.
ההמתנה לא היתה קלה כלל, מסביב החברים נלחמו על כל פיסת יציבות ופרנסה שעוד נותרה מכל מחול השדים הכלכלי שהותירה ההתנתקות אחריה, ניסו למצוא פיסה של רווח בשובל ההפסדים והנזקים שהיה מנת חלקם של המפונים מהגוש.
ואברהם רואה כל זאת ונשאר מהצד. לא זורע ולא קוצר, לא מכשיר שדות ולא מזמין זרעים רק באהבה שומר מצוות אלוקיו. שומר שמיטה.

החיבור לאדמה

תשס”ח נגמרה לבסוף ואברהם החל להיכנס בחזרה לענף החקלאות. הוא רכש קרקעות ושתל דונמים רבים של יבולים שונים ומגוונים, סוף סוף הוא החל לנסות להתאושש ולהתחיל להתפרנס.
שש השנים הבאות לא היו קלות והזמן לא נעצר לנוח על חוף הים. לקח זמן רב להתבסס ועוד זמן רב יותר להקים מחדש אימפריה חקלאית כמו שהיתה לו לפני ההתנתקות. שנה רדפה שנה ואברהם החל מתכונן לשמיטה הבאה.
הפעם, הוא החליט לשמור שמיטה בהידור רב יותר ולא לסמוך על היתר מכירה, למרות שרק עכשיו הוא הצליח לבסס סוף סוף את העסק החקלאי שלו וטלטלה כלכלית נוספת תהיה קשה והרסנית עד מאוד. אבל אברהם אהב את אדמתו, אוהב את אלוקיו.

בנו של אברהם, כבר גדל בינתיים גם הוא, בגר ועמד ברשות עצמו, ורכש קרקעות משל עצמו באזור סמוך. אברהם החל לדבר על לב בנו שלא יסמוך על היתר המכירה, והבן, בעל לב רגיש, נעתר לרגשי כיבוד אב שבליבו והחליט גם הוא להשבית הכל באופן המהודר ביותר, למרות שידע היטב מה המשמעות ומה תהיה השפעתה של החלטה כזאת על המצב הכלכלי שלהם.
כשההחלטה מאחוריהם ושמיטה לפניהם, מצאה את משפחת בן חמו המורחבת מלחמת צוק איתן. השדות נהרסו ויבולים הושמדו, אבל הארץ כולה רעשה מהנס הגדול שהתרחש דווקא בישוב זיקים, סמוך לביתם. מחבלים חדרו דרך הים, אותו ים שתמיד רגוע ומלטף ומותיר שובל לבן על החוף, אותו ים הותיר שובל מחבלים שחדרו לשטחה של ישראל דרך חוף זיקים ובחסדי שמיים, התגלו וחוסלו.

צוק איתן של שמירה

לאברהם ולבנו אייל היה ברור כשמש שהשמיטה שהחליטו לשמור, היא זו ששמרה עליהם מהמפגעים. ויום אחד גם קיבלו לכך חיזוק מרגש בדרך מעניינת. הפלסטינים שרצו להתפאר בהישגים המזעזעים שלהם במלחמה, פרסמו ברשת אל-ג’אזירה סרטון ובו נראתה שיירת טנקים על אדמות קיבוץ זיקים.

החיילים בתוך הטנקים, לא היו מודעים למחבל שקרב מאחור והצמיד מוקש לדופן הטנק. בפיצוץ הראשון נפגע הטנק רק חיצונית, והמחבל הסתתר בינות לענני העשן והחול. משחלפו כמה רגעים ואיש לא מצאו, קרב שנית אל הטנק וניסה לפוצץ פיצוץ נוסף באותו מקום שכבר נוצר נזק ראשוני, על מנת לפגוע הפעם בחיילים שישבו בפנים, אשר אינם חשים כלל בסכנה האורבת ופניהם מרוכזות בגבול הימי שלפניהם.
המחבל התקרב עד הטנק וביקש לפגוע בו, כאשר באותה שניה חייל האוויר שיגר לעברו טיל מדויק שהרגו במקום ויושבי הטנק, סנטימטרים ספורים מהמחבל, ניצלו בניסים.

ומה הקשר לשמיטה, אתם תמהים?!

התשובה נמצאת אצל מר ארקין, חקלאי לשעבר העוסק כיום בשיווק מזון לבעלי חיים למגזר החקלאי. אחד מרכזי קרן השביעית שנפגש לאחרונה עם מר ארקין, על מנת לתאם הכנת בורות לשמירת חיטה מזריעה מוקדמת עבור מספוא לבהמות, ושמע מפיו את הסיפור המצמרר, שהשלים את הפאזל לתמונה המופלאה.

בנו של מר ארקין, היה בין החיילים שישבו באותו טנק. וכשמר ארקין צפה בסרטון שפורסם, הוא חש בגודל הנס המופלא, כיצד המחבל חוסל שניה אחת לפני שהצליח ח”ו לבצע את זממו, ומי יודע אם בנו היה חי עדיין. באותו רגע כשראה את הסרטון, הוא ידע בוודאות שהנס שהתרחש על שדות זיקים, ישוב שבו יש שומרי שמיטה צדיקים, התרחש רק בזכות השמיטה. כי האדמה קדושה היא, ולא יתכן שבאדמה השומרת שמיטה יקרה אסון או פגע.
כשנודע הסיפור למשפחת בן חמו, זו השומרת שמיטה בישוב זיקים, היה להם הדבר לחיזוק עצום. מצבם הכלכלי הקשה לא ימנע אותם מלשמור שמיטה, מלשמור על עצמם מכל פגע. שנת השמיטה מצאה אותם משביתים הכל ומאמינים בד’ הטוב.

לנועם עול מצוות

מחצית שנת שמיטה חלפה ואצל בן חמו מחזיקים מעמד בכל הכוח. הכסף איננו, הפרנסה מעורערת אבל האמונה חיה, קיימת ומפעמת. בר מצוה של הבן- הנכד מתקרבת ולמרות הרצן הטוב הם נערכים לערוך אותה בצמצום רב, לא לנסוע לכותל כמנהגם בשמחות קודמות, לא לערוך אירוע באולם ולא סעודה רבת משתתפים. התקציב הא שקובע והאירוע מתוכנן להיות מצומצם לחלוטין.
אבל קרן השביעית לא נשארה מאחור. כשהרכז שמע על כך מהנכד הנרגש עמדה לו דמעה בזווית העין. הם נטלו יוזמה, וארגנו למשפחה היקרה הזו הפתעה מרגשת במיוחד. אברכים נקראו להשתתף עימם בשמחה המרגשת בבית הכנסת של הישוב, ובסיומה, חיכה להם רכב בשערי היישוב. הסבא, האבא והנכד הנרגשים לא ידעו לאן פניהם מועדות והרכב שעט בכבישים, בואכה העיר בני ברק.

הרכב נעצר ברחוב רשב”ם, והגיבורים הנרגשים מצאו את עצמם צועדים אחר כבוד להתברך בקודש פנימה אצל מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי שליט”א. קשה, ובלתי אפשרי לתאר במילים ולהעלות על הכתב את ההתרגשות שליוותה אותם בעודם נכנסים לחדר הקטן מלא הקדושה וההוד. שלושה דורות גיבורים מבורכים, שומרי שמיטה כהלכתה למרות הכל, ניצבים מול הרב ברטט, מצפים למילות קודשו.

ישועה כפולה ומשולשת

מי שנכח באותו מעמד יכול היה לחוש את ההתרגשות שאופפות את כל הנוכחים. מרן הגר”ח רכן לעברם ובירך מעומק ליבו, ניכר היה שסיפור גבורתם מתקבל על ליבו באהבה עצומה.
בטרם יצאו, ביקש האב- הסב ברכה נוספת עבור ביתו בת השלושים וחמש שעדיין לא מצאה את זיווגה. מרן הגר”ח שליט”א בירכה שבזכות השמיטה תבוא בברית הארוסין בקרוב.
המעמד הסתיים, הדמעות ניקוו אבל הרושם ימשיך ללוותם עוד ימים רבים.
אבל רגע, לפני שנסיים את הסיפור שאין לו עדיין סוף..
שלהי שמיטה. אב תשע”ה. רכזי קרן השביעית התבשרו על שמחת נישואיה של הבת שזכתה להינשא עוד בשנת השמיטה כמו שברך אותה מרן שר התורה…

אולי יעניין אותך גם: